Vertrouwenspersonen


Inleiding
Als vv Streefkerk vinden we een veilige omgeving voor iedereen (leden, vrijwilligers, ouders en bezoekers)
waar we respectvol met elkaar omgaan erg belangrijk. Hiervoor hebben we als club ook een gedragscode opgesteld.
Ongewenst gedrag, in welke vorm dan ook, proberen we als club zoveel mogelijk te voorkomen. Helaas
lezen en horen we regelmatig in het nieuws dat ongewenst gedrag binnen (sport)verenigingen wel
voorkomt. In dit kader heeft vv Streefkerk twee vertrouwenspersonen aangesteld.
Zij vormen een aanspreekpunt waar je vertrouwelijk je verhaal kan doen of je vragen kunt stellen als je
vermoedens hebt of geconfronteerd bent of wordt met ongewenst gedrag.
Wat is ongewenst gedrag?
Onder ongewenst gedrag verstaan we:

  • Pesten en gepest worden.
  • Machtsmisbruik en verbale agressie.
  • Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort.
  • Grensoverschrijdend gedrag (machtsmisbruik, verbale agressie, ongewenste intimiteiten): de
    manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach of gedrag
    dat je als onprettig ervaart.
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving
    hier mee te maken heeft.
  • De wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team.
  • Twijfels bij jezelf of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is (bijvoorbeeld wel of niet in de
    kleedkamer zijn als het team onder de douche staat).
  • Iemand die je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.
  • Het beschuldigd worden van eerder genoemd gedrag.
    Waar is de vertrouwenspersoon voor?
    Bij de vertrouwenscontactpersonen kun je terecht met vragen die je niet gemakkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor alle leden, vrijwilligers, ouders en bezoekers.
    In alle gevallen geldt: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie, maakt dat deze niet verergert en dat herhaling zo voorkomen wordt. Twijfel je of je vraag bij de vertrouwenspersonen op de juiste plek is? Ook dit kun je met een van de vertrouwenspersonen bespreken.

Wat doet de vertrouwenspersoon?

  1. Een luisterend oor bieden in geval er sprake is van ongewenst gedrag maar verdere actie niet
    gewenst wordt.
  2. Het in behandeling nemen van problemen die spelen binnen de vereniging met betrekking tot
    ongewenst gedrag. Hieronder wordt verstaan:
    a. Het bieden van ondersteuning, begeleiding en advisering om het probleem bespreekbaar en
    hanteerbaar te maken.
    b. Te trachten de meest wenselijke en haalbare oplossing te vinden.
    c. Indien nodig een bemiddelaar inschakelen, doorverwijzen naar de poule van
    vertrouwenspersonen van de KNVB of van NOC*NSF of doorverwijzen naar andere externe
    instanties. Dit alles uitsluitend met instemming van betrokkene.
    d. Nazorg achteraf.
  3. Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur ten aanzien van het beleid op het terrein
    van ongewenst gedrag en het voorkomen hiervan.
  4. Tenminste 1 x per jaar rapporteren de vertrouwenspersonen aan de voorzitter en secretaris van vv
    Streefkerk over de klachten die hen hebben bereikt. Daarbij wordt vermeld: het aantal
    meldingen/klachten, de gevolgde procedure en de aard van de klachten. Hierin worden geen namen
    genoemd en de inhoud van de meldingen wordt niet vermeld indien deze vertrouwelijk zijn gemeld.
    Vertrouwelijkheid
    Het in vertrouwen kunnen delen van je verhaal staat voorop. Alles wat je bespreekt met de
    vertrouwenspersonen is vertrouwelijk en er zal niets met anderen worden gedeeld als jij dat niet wilt en wordt altijd vooraf met jou besproken.
    Het moge wel duidelijk zijn dat bij verdere afhandeling van de klacht of melding, het in bepaalde situaties belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken of elders advies te vragen. Dit zal dan altijd en alleen gebeuren in samenspraak en in goed overleg en kan ook anoniem. Met de inhoud van de gesprekken die er tussen jou en de vertrouwenspersonen plaatsvinden zal vertrouwelijk worden omgegaan.

Werkwijze

  1. Indien een gesprek met de vertrouwenspersoon gewenst is of er een melding gedaan wordt, dan zal
    er als eerste een gesprek plaatsvinden met de melder en de vertrouwenspersonen.
    Het streven is om dit gesprek binnen 2 dagen na de melding te doen en vindt altijd plaats met beide
    vertrouwenspersonen. Indien er onverhoopt bezwaar is dat één van de vertrouwenspersonen
    hieraan deelneemt, wordt in overleg een andere 2e gesprekspartner gezocht (bijv. een
    vertrouwenspersoon van een andere vereniging).
  2. De vertrouwenspersonen zullen in eerste instantie luisteren naar je verhaal en nemen een
    eventuele klacht of zorg altijd serieus.
  3. Indien gewenst, helpen de vertrouwenspersonen je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te
    lossen.
  4. Indien gewenst en passend, kunnen zij optreden als bemiddelaar tussen de melder en de
    ‘veroorzaker’ van het ongewenst gedrag.
  5. Indien zij dit nodig achten en met jouw instemming, zijn ze bevoegd, met in achtneming van de
    nodige vertrouwelijkheid, om andere betrokkenen aan te horen en informatie in te winnen. Dit kan
    ook zijn het inwinnen van advies bij deskundigen.
  6. Indien nodig, zullen de vertrouwenspersonen je doorverwijzen naar de juiste instantie, bijv. bij
    ernstigere verdenkingen of incidenten. Indien gewenst kunnen zij begeleiding en ondersteuning
    bieden richting een andere instantie.
  7. Je verhaal zal niet op schrift worden gezet en bewaard. Wel rapporteren de vertrouwenspersonen
    richting het bestuur dat er een melding is gedaan en wat de aard van de melding is. Inhoudelijk
    wordt er geen informatie over de melding gedeeld en hierin worden geen namen genoemd.
    Het opvolgen van een melding is niet altijd noodzakelijk of gewenst. Gewoon praten om je verhaal kwijt te kunnen kan ook!
    Wie zijn onze vertrouwenspersonen?
    Erika Lagendijk 06-12234991 erikanavis@hotmail.com
    Jack Boers 06-22399113 schapekop@live.nl

Download de printversie van dit protocol hier.